Det giver langt fra det bedste resultat at køre ”fuld farvelade” på en tryksag – især ikke når du vælger en af de sugende ubestrøgede papirtyper, som for eksempel offsetpapir.
Farverne kommer oftest til at blive for mørke eller matte. Den store mængde farve forlænger tørretiden, og der kan opstå problemer med afsmitning i efterbehandlingen.
Faktisk kan man opnå meget farvestærke billeder ved at trække farve ud af billedernes mørke områder (skyggen) og kompensere med sort, for så kan trykkeren holde den korrekte farvesværtning, der passer til papirvalget.
Ved billedbehandlingen er det vigtigt at vælge den farveprofil, der passer til papiret.
Vi skelner mellem fire hovedtyper af papir: Glittet, matbestrøget, ubestrøget og ekstra sugende ubestrøget (offset).
Det glittede papir suger mindst farve, og det kan klare en farvemætning på tæt ved 400% (100 procent for hver af de fire trykfarver). Matbestrøget papir suger lidt mere, og vi anbefaler her en farvemætning omkring 300%. De bedre kvaliteter af ubestrøget papir kan ofte klare op til 300%, mens vi ved tryk på offsetpapir helst skal ned på en farvemætning under 280% og for nogle typers vedkommende får man det bedste ud af farverne ved at gå helt ned i 240-260% i skyggen.
Papirtypen er også afgørende for, hvor fin en raster, der bør anvendes til billederne.
Ved de sugende papirtyper kan det være nødvendigt at bruge en lidt grovere raster med 54-60 linjer pr. centimeter i stedet for de sædvanlige 70-80 linjer pr. centimeter. De bedste kvaliteter, f.eks. glittet, kan fint klare 100 linjer. Men tommelfingerreglen er: jo finere raster, des mørkere tryk får man.
Når vi bruger almindelige standardfarver til trykning på offsetpapir, skal papiret helst ligge et par døgn for at fuldtørre. Efter bare en time eller halvanden virker papiret ellers nogenlunde tørt, men efter 6-8 timer koger farverne op før den afsluttende tørring, det giver så en afsmitningsrisiko.